Na pátek byl naplánovaný výlet do muzea Amerických vzdušných sil. Ani ve snu by mě nenapadlo, že mě to tak uchvátí..
Tenhle tip mi poradil Pavel, který tu byl před několika měsíci na školení. Vychvaloval mi to až do nebes. Takže nebylo nad čím dál uvažovat.
Letadla mě provázejí už od dětsví, ale zejména ty z druhé světové války. Do teď vzpomínám jak jsme jezdili do Roudnice na Memorial Air show. Nad hlavou nám kroužila jedna legenda za druhou. S bráchou jsme se předháněli kdo jaký modýlek bude slepovat. Jeden ročník byla dokonce okořeněna létající pevností B-17. To bylo tepre něco. Kde je však sláva téhle show dnes?
Mohlo mi to dojít už při příjezdu, pač na venkovní stojánce stojí F-16, C-34 a ještě nějaké další exkluzivní kousky. Hlavní je však komplex 4 hangárů rozdělených podle období na začátky létání (ano pár mil odtud měli Bratři Wrightové letiště), první světovou válku, druhou světovou válku, Korea a Vietnam následováno obdobím studené válka až po současnost spolu s modelem raketoplánu.
Co však překvapí hned jako první je vstupné. Z toho jsem byl na větvi, aniž bych překročil práh muzea. Bylo totiž zadarmo. Ano ZADARMO. To je v našich zemích neslýcháno. Jsem si jistý, že kdyby se podařilo udělat podobnou kolekci u nás. A to je pravděpodobné asi jako to, že Zeman přestane mít chřipku. Cena vstupenky by jistě měla 4 číslice.
U vstupu projdete detekčním rámem a kontrolou batožiny. Následně se dostanete do části, kde je možné si koupit ledascos. Od knížek přes plakáty až po trička končící „bodýčkem“ pro děti ve stylu leteckých kombinéz. Ok tohle nechám na cestu zpět.
I kdybych nebyl nikde jinde tak část, kde je druhá světová válka je prostě povinnost. Stěny jsou lemovány příběhy, artefakty a významnými událostmi. Na tomto je vidět, jak jsou hrdí například na „Doolittle Tokyo Raiders“. Piloti, kteří mají na svědomí odvetný nálet na Tokyo po Pearl Harboru. Jsou tu vystavené bundy, části letounů a další originální věci z této akce. Další velká část je věnována letce z Tuskegee. Takzvaní „red Tails“ podle červených ocasních ploch (znáte je i podle stejnojmeného filmu). Jsou první černošskou letkou v řadách Americké armády. Přes velmi těžký začátek v dobách rasové segregace a odmítavých postojů si tato letka vysloužila slávu a uznání za exceletní doprovod létajících pevností nad Evropou. Jejich respekt dosáhl takové míry, že byli vyžadování jako doprovod namísto jiných letek. Procento ztracených bombardérů byl o dost nižší, než u jiných letek.
Mezi exponáty jsou snad všechny významné letouny z druhé války. Procházíte v jejich naprosté blízkosti. Také jsou vystaveny poškozené části letounu s popisem, kde a jak se to stalo. Mimo jiné mohu jmenovat B-25 Mitchell, Spitfire, Mustang, Thunderbolt, Focke-Wolf FW 190, Messerschmitt-109, Aircobra, Hurricane, B-17 flying fortress „Shoo shoo shoo baby“, P-40, P-38, B-24 Liberator. Poprvé v životě jsem mohl spatřit střely V-1 a V2. Tryskové letadla ME-262 a ME-163 comet. Také japonské Zero. PBY Catalina stojící opodál jen umocňuje celou expozici.Samozřejmě mnoho a mnoho dalších.
Co mě však usadilo ještě více bylo umístění bombardéru B-29 superfortress „bockscar“. Nešlo však o ledajaký typ, ale přesně o ten, který ukončil druhou světovou válku. Shodil druhou atomovou bombu na Nagasaki. Koukal jsem na to jako puk. Nemajíce slov…jen vykulené oči. Celý příběh je popsán na mnoha panelech okolo. Modely pum jsou také vystavené. Tohle mě prostě dostalo. Chodil jsem od jednoho panelu k druhému a hltal příběhy, které utvářely novodobé dějiny. Každé letadlo, které tam stálo bylo posáno. Pokud byla známa přesná historie, tak byla doplněna vyčerpávajícím popisem. Musel jsem si dát to kolečko znovu, abych u toho konečně mohl začít vnímat a prohlížet si další věci. Jako třeba modely motorů, kanónů (myslel jsem, že jsou menší). Další rarita je např. TWIN – Mustang.
Při návratu procházím chodbou nad kterou se tyčí nápis „arbeit macht frei“. Tato chodba je věnována holokaustu, koncentračním táborům, demarkační linii. V jedné vytrýně je údajně nejvzáčnější exponát z celého muzea (trumfuje i dřevo z mostu přes řeku Kwai). Vězenský mundůr Moritze Bomsteina. Jednoho amerického vězně z tábora Buchenwald. Bez dechu procházím kousek po kousku. V očích slzy, když v tom mě dorážejí fotky z Terezína. Dlouhý popis a pár příběhů z tohoto tábora. Moc mě neobveselí ani trabant od berlínské zdi. Na tyhle věci nesmíme nikdy zapomenout.
Respekt a úctu k veteránům nemísme Amíkům upřít. Myslím, že většina států by se mohla od nich s pokorou inspirovat. Možná jedině Anglie je na tom podobně. Vše dokresluje například velka tabule na letišti v San Franciscu. „welcome home veterans“. Tohle prostě oni umí a myslí to vážně. Ne jen tak na oko.
Musím poděkovat Pavlovi za tenhle typ. Bylo to pro mě jedno z nejúžasnějších setkání s historii letání.
Zítra se vydám znovu na letiště na naberu směr San Francisco. Těšte se na další článek.
B-2 Spirit |
Patrně nejvzácnější exponát z celé výstavy. Radovat se nad ním však moc nelze, vzhledem ke své historii |
F-117 Nighthawk |
Twin mustang – tohle je opravdová raritka |
PBY Catalina – překvapilo mě, že není tak „velká“, jak se zdá na obrázkách |
ME – 262 |
B-17 |
B-29 Toto letadlo shodilo druhou atomovou bombu na Nagasaki |
Pár budíků – místo v B-29 pro palubního inženýra |
kanon do Aircobry (patří k menším) |